maanantai 25. helmikuuta 2013

Kudottuja pyyhkeitä ja matto



Helmikuu on jo lopuillaan, tämä talvi on ollut harvinaisen lämmin. Nytkin on vain 2 astetta pakkasta pihalla.
Olen odotellut aurinkoa kovasti, mutta eipä ole näkynyt. Kohta alkais kirkasvalohoito olla tarpeen..

Lintujen ruokintaahan ei saa lopettaa ennen kuin ne alkavat löytää paremmin sapuskaa itse, joten aloitin ruokinnan vasta tammikuussa.. ovelaa pihistelyä. Sinitiaiset ja talitintit ruokailevat meillä, mutta myös närhi saa mahansa täyteen. Tyyppi on aika hauskan näköinen kulmakarvoineen :)


Tein kolmena päivänä mosaiikkijuttuja, mutta osa on vielä saumaamatta joten tässä pari uusinta työtä ja pieni huopasydän.

Punainen palttinamatto on nopea "välityö" leveillä puilla kudottuna. Taas sellainen matto jolle ei ole paikkaa ja josta en oikeastaan edes tykkää. Mutta nyt tiedän että vanhat kangaspuut ovat ehjät ja voin myydä ne eteenpäin huoletta. 


Käytin pois 7-veljestä lankoja ja virkkasin niistä salomoninsolmuilla huivin. 


Vihdoin ja viimein kaikki kutomani pellavapyyhkeet ovat ommeltuja ja valmiita. Niitä on aika paljon mutten vielä tiedä missä voisin niitä myydä. 
 

Viikon päästä olen tähän aikaan aloittanut koulun. En anna itselleni lupaa miettiä koko asiaa etten ala jännittämään. Eniten ehkä jännitän aina sitä millaisia tyyppejä siellä on mutta odotan kyllä innolla sitäkin että saa uusia ihmisiä osaksi omaa elämää. 

Onko täällä kevätväsymystä potevia lukijoita? Kertokaahan  mitä käytätte lääkkeeksi.. Me lähdetään koiran kanssa kohta ulkoilemaan ja haetaan ystävä mukaan oman koiransa kanssa. Eiköhän sillä käynnisty tämä viikko.

perjantai 8. helmikuuta 2013

Tilasomistuskoulutukseen!

Nyt loppuukin joutenolo ja vapaan taiteilijan elämä, sain nimittäin Taito-Aivialta kirjeen "sinut on hyväksytty tilasomistuskoulutukseen.." Kyseessä on täydennys/jatkokoulutusta artesaanitutkintoon. Koulu on kokoaikaista ja kestää tasan vuoden, maaliskuulta helmikuun loppuun. Vielä en osaa muuta kertoa. Alla olevissa kuvissa on ennakkotehtäväni joka piti viedä haastatteluun mukana. Työ piti olla max A4 kokoinen, kolmiulotteinen ja pienoismalli eli mittasuhteet oikeat. Tekniikka oli vapaa. Mukana oli Maila Pylkkösen runo  josta pieni ote kuuluu: "Maa keinuu, karhu kuorsaa kurnahtelee, se on Lumikin metsä." Vihreä erillinen läntti "lumella" on kurkistus karhun pesään, siellä nukkuu kivikarhu.
Se siitä, jatkossa kuulette lisää mitä oikeastaan opiskelen koska en vielä itsekään sitä tiedä.




Pientä näpertelyä.. teen aina kaikkia juttuja jotka sitten yleensä jäävät kaappiin. Pakonomainen askarteluinto kun iskee niin voi tehdä jotain turhaakin. Mustat ruusut on nappikorvikset askartelumassasta.


Maalasin makuuhuoneen seinään oksan. Katselin sisustustarroja mutta isommat ovat niin kalliita että päätin kokeilla itse. Lehdet puuttuvat mutta ehkä jätän tuon noin. Ajatuksena oli maalata hopeisia lehtiä sinne tänne, mutta saas nyt nähdä, tuskinpa enää lisään mitään.. Ken tietää..?


Vinkkinä vanhojen räsymattojen omistajalle, pura kudetta pois vaikka 10 cm matkalta ja tee uudet solmut ja hapsut. Tuohon vanhaan ostettuun mattoon meinasin virkata pitsipäädyt kunhan ehdin ja löydän sopivan langan. Kuvissa siis rispaantuneet hapsut ja purettua kudetta. Tehtävä lukijalle: Löydä kuvista koiran nenä :)


Siinäpä se nenä koko komeudessaan.



Mukavat viikonloput kaikille maalaiskomedian tunnelmissa. Sitä onkin tällä viikolla riittänyt hauskojen yövieraiden kanssa.

keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Teeriä

Tammikuu lähenee loppuaan. Tätä vauhtia ollaan kesässä hyvinkin äkkiä. Kerran talvessa teeriä tulee meidän pihakoivuihin, silloin aina toivoisin että omistaisin järkkärin ja pitkän putken. On ne upeita ja suuria lintuja. Yleensä niitä on pitkälti toistakymmentä, nyt nähtiin kahdeksan. Kolmena vuonna ollaan nyt nähty ne pihassa.





Sain tuliaisena ihanat keväiset tulppaanit. Olisi kyllä pitänyt syksyllä istuttaa sipuleita kukkapenkkeihinkin, se on ihanaa kun keväällä alkaa kukkapenkistä nousta uutta elämää. Tuo puutarha on mulle sellainen "jospa joskus innostuisin"-projekti tai haave, valitettavasti. Rikkaruohot rehottaa, mutta onneksi anopin tuomat perennat ovat silti säilyneet hengissä jo vuosia. Yleensä kitken rikkakasvit kerran keväällä ja toisen kerran keskikesällä, sitten odottelen että lumi peittää maan ja saa unohtaa pihahommat. Tykkään kyllä ulkoilla ja tehdä lumitöitäkin, ruohonleikkuukin on mukavaa, mutta kaikenlainen möyriminen mullassa.. ei kiitos. Tiedän että se on monille terapiaa ja nautinto, mutta minä saan iloa enemmän vaikkapa käsitöistä, yllätys. :)


 

Tein viimeisimpänä ystävälle kolme eteisen mattoa. Valittiin yhdessä kuteet ja muuten sain vapaat kädet. Saaja oli oikein tyytyväinen. Nyt tuo loimi loppui vihdoinkin. Mietin seuraavaa juttua, jos vaikka vaihtaisi ohuempiin lankoihin kuten pellavaan ja kutoisi välillä jotain raikasta ja keväistä. 


kudottu trikoomatto

Niin no, vanhat puut on nyt viritelty kudontakuntoon ja niissä on tällainen loimi. Kudon kaksi 90 cm leveää mattoa. Tarkoitus on testata puut ja kirjava loimi, tämä kokeilu on ihan omasta päästä. Oli pakko keksiä jotain jujua koska kyseessä on muuten vähän tylsä palttinamatto.

Nostalginen paikka tämä kuppila, kuinka moni on käynyt täällä?



Hilman talviriehaa tänä aamuna, nyt on hyvä köllötellä lämpimässä tiikeri kainalossa, emännän jalkojen välissä. Siellä oli niin kova tuisku että kun käveltiin peltoaukealla jossa oli 20 cm lunta ja tultiin takaisin ehkä vartin päästä, meidän jäljet oli kokonaan kadonneet. Hyvä ettei tuuli vienyt koiraa mennessään. Täällä muuten sähkökatkot alkaa heti kun tuulee enemmän kuin 10 m/s. Ärsyttävää!



Mukavat loppuviikot, itse olen flunssainen ja perjantaina on jännät paikat mutten vielä kerro miksi.

Ps. Nyt pitäisi kommentoimisen olla helpompaa kun poistin sen hankalan varmistusjutun. Kokeilkaa vaikka. :)

tiistai 22. tammikuuta 2013

Koti ennen ja jälkeen remonttia


Ensin päivän lumikuvat, kaunista on ja aurinko hellii mieltä vaikkei se vielä muuten lämmitä  :)





Sitten: Vihdoinkin sain koottua keittiön osalta kuvia ennen ja jälkeen remonttia. Homma on viivästynyt kun on pitänyt penkoa vanhoja kuvia ulkoiselta kovalevyltä ja niitä kuviahan siellä riittää. Muista huoneista tulee kuvia sitten joskus. 

Talo on rakennettu ihan alunperin kesämökiksi 80-luvun alussa ja laajennettu 90-luvulla, jolloin tietääkseni keittiökin on tehty.

Kuvat on suunnilleen samoista kohdista ennen ja jälkeen. Me purettiin seinä entisen takkahuoneen ja keittiön välistä. Takkahuone oli ns. turha huone josta vain kuljettiin läpi ja joskus syötiin pöydän ääressä. Laajennettiin keittiö takkahuoneen puolelle. Nyt on tilaa ja valoa huomattavasti enemmän.



Ikkunan vieressä oleva senkki on samalla kohdalla kuin nykyisin tiskiallas, uudempi kuva on ikäänkuin jatkoa vanhaan. 2007 kuvassa näkyy myös vanhaa seinä jota ei enää ole.



2010 kuvassa näkyy vasemmassa alanurkassa vähän takkaa josta on kuva keskellä. Takka oli suunnilleen samalla kohdalla kuin sähköliesi nykyään.



Tässä vielä kuvia vanhasta keittiöstä ennen remonttia. Se oli yli 20 vuotta vanha ja inhosin alusta asti noita avohyllyjä, kiiltäviä kaapinovia joissa näkyi joka tahra vaikka kuinka yritti puunata, hukkatilaa jota jäi kahteen kulmaan, eikä värikään kovin ihana ollut. Mutta se toimi silti ihan ok ensimmäiset 12 vuotta jotka täällä on asuttu. Muutos on ollut suuri ja työmäärä myös, mutta se kannatti. Valoa ja avaruutta on nyt moninkertainen määrä. Aloitettiin uuden keittiön suunnittelu jo aikoja sitten, vuosia haaveiltiin siitä ja ajatukset kirkastuivat pikkuhiljaa. Onneksi ei hätäilty, sillä nyt ei puolen vuoden aikana jonka keittiö on ollut valmis, ole tullut yhtään epäkohtaa esille joka olisi harmittanut.



Nyt lähden ulos tuulettumaan, tietokone syö ihmisestä kaiken hapen ja tulee tympeä olo. Ulkoilkaa paljon kun kerrankin aurinko paistaa, jos vain on mahdollista käydä päivällä lenkillä. Onneksi päivä on jo pidentynyt niin että päivätyössä käyvätkin saavat nauttia valosta työpäivän jälkeenkin.

sunnuntai 20. tammikuuta 2013

Alkuvuotta

Mulla ei ole asiaa, mutta tässä kuvia olkaa hyvät.
 




 



Elämäni ensimmäinen ristipistotyö, en olisi tehnyt ellei ystävä olisi ostanut itselleen samanlaista. Siitähän tuli ihan kiva :) Ja korurasia on Honkkarista puoleen hintaan. Mulla onkin kaikki korut ihan missä milloinkin, yleensä hukassa.

Ompelukone on taas ollut osa-aikatyössä ja se nakutti vessaan uuden verhon ja sermeihin myös kankaat. Vessan verho on Finlaysonin Taimi-kangas ja sermin kangas Ikeasta. Tuo pieni kuva on pussilakanasta joka ostettiin Tallinnasta, Finlaysonin sekin. On muuten yllättävän vaikeaa löytää tuplaleveään peittoon kivaa pussilakanaa, paitsi jos raaskii tuhlata.





Pitkästä mattoloimesta viimeiseimpänä tein tällaisia mattoja kolme kappaletta. Keskiviikkona ne saavat paikan ystävän eteisestä, 81-vuotias leskirouva teetätti itselleen uudet matot joiden uskoo kestävän seuraavat 30 vuotta. Ihanaa että voi vielä noinkin korkeassa iässä nauttia kodin sisustamisesta. Otetaan oppia!

Hypätään sitten meidän kotiin jonka kodinhoitohuone on minikokoinen ja possunpunainen.  Ylhäällä oleva kuva on kyseinen huone ennen remonttia, tilassa ei ollut muuta kuin nämä kaapit ja pesukone. Katsokaa tuota alempaa kulmakaappia, se oli oikein suunnittelun kukkanen. No se siitä, alemmat kuvat on otettu remontin jälkeen. Säästettiin osia vanhasta kaappiryhmästä ja ostettiin lisäksi iso allas Ikeasta. Laatathan on kierrätyskeskuksen ilmaista ylijäämälaattaa, paitsi musta. Se maksoi kympin. Lattia on yhdestä kohdasta kesken kuten näkyy, siihen tulee joku viritys..



Lopuksi vielä lyhyt video pikku-Hilman villistä olemuksesta, pakkasilla on sähköä ilmassa. Hauskaa loppukuuta ja nauttikaa tähtikirkkaista illoista, niin minä ainakin teen.



sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Tallinnassa

Bloggeri on taas sillä päällä että se haluaa heitellä mun kuvia ihan minne tykkää. :( Katsotaas onnistuuko tämä.
Terveisiä kuitenkin Tallinnasta. Olin siellä jo neljättä kertaa vuoden sisällä. Jotenkin vaan päädyin sinne niin usein. Päästiin taas korkeuksiin Viru-hotellissa, on ihan hyvät maisemat. Kuvat on veljen ottamat, mun kännykameralla ei ihan samaan yllä.





Ostin ihanaa pientä sälää käsitöihin liittyen ja Finlaysonin tuplaleveän pussilakanan ja tyynyliinat. Oli vaan niin hyvät alet että piti Virosta hakea suomalaista satiinia.
Helsingin Prismasta ostin Tangram-pelin jota saan pienen kokeilun jälkeen pelata ihan keskenäni (muut ei tykänneet). Tämä kertoo jotain myös luonteestani. Joskus osaan jopa olla looginen :D



Noh, sitten niihin hattuihin..Yksi niistä päätyi kahvipannun hatuksi. Pysyy muuten aamukahvit pitkään kuumana villamyssyn alla. Nyt ymmärrän mihin pannumyssyjä on joskus käytetty, nehän toimii.
Kaksi onnistui ihan ok ja kolmaskin on valmistumassa, täytyy vielä hieman vanuttaa sitä lisää, siis kutistaa.
Malli antoi luvan laittaa kuvat tänne, en sitten alkanut sotkemaan kuvia. :)





Olihan tässä joku kaunis talvipäiväkin jossain vaiheessa. Alemman kuvan ottohetkellä auton mittari näytti -26 astetta, hrrrrrr. Nuo oksat oli mielestäni niin kauniita kun niissä oli paksu lumikuorrutus!





Hilma-neiti tyhjensi yhtenä iltana koko kuppinsa sisällön lattialle ja murustelikin osan nappuloista. Avasin uuden ruokasäkin ja olisko se maistunut "tuoreena" vähän erilaiselta kuin vanhan pussin viimeiset nappulat.. no aamulla oli lattia siivottu ja sen jälkeen on taas ruoka maistunut kunnolla.





Hilmasta mattoihin.. tuo matto missä se poseeraa pallon kanssa, on ihan eka matto minkä kudoin koulussa kaksi vuotta sitten. Se oli kaksi vuotta kaapissa kunnes sain sen "uuteen" keittiöön. Sitä ennen sille ei paikkaa löytynyt.

Harmaa-valkoinen matto on tehty tilauksesta ja niitä on kaksi, yli kolmemetrisiä. Kolmas on muuten samanlainen, mutta kokonaan valkoinen 2,5 m pitkä. Ohje on Kauhavan Kangas-Aitan "Juhla-matto". En nyt muista kirjoitinko näistä jo aiemminkin.. ps. Löydätkö matosta virheen?


juhlamatto

Tässä sekavassa kuvakollaasissa näkyy vähän tuon puna-oranssin räsymaton suunnitteluprosessia. Piti vähän suunnitella etukäteen kun matto oli tilaustyö, sain kuitenkin vapaat kädet toteutukseen. En ole vielä vienyt sitä uuteen kotiinsa joten saas nähdä mitä siitä ollaan mieltä. Vaaleanpunainen ja sininen etsivät kotia. Pinkki-lila on wc:n matto. Nyt on uusittava koko sisustus maton mukaan, koska nyt huussi on vihreäsävyinen. Mieskin tykkäsi (?) kun sanoin että pitää varmaan hankkia pari uutta käsipyyhettä ja jotain muutakin pientä.. tyypillistä minua.
räsymatto



Aasinsilta käsipyyhkeistä toisiin, pellavaisiin pyyhkeisiin. Kudoin aikas monta metriä pyyhekangasta koulussa, löytyy eri väreissä monenlaista. Mutta: ne on vielä suurin osa ompelematta! Yritin alkuviikosta aloitella, mutta vielä jäi hommaa. Ompelukone odottaa keittiön pöydällä seuraavaa inspiraatiota. Huomatkaa muuten mun 92-vm. Husqvarnassa hieno tarra, sain koneen 12-vuotiaana.



Ja sitten mun toiset kangaspuut. Ne on 70-luvun alussa itse tehty ja tukevilta vaikuttavat. Kyselin edelliseltä omistajalta historiaa, 60-luvulla on näiden valmistaja tehnyt itse useampiakin puita. Myös appiukkoni on tehnyt joskus yhdet, mutten ihan tarkkaan tiedä missä ne sijaitsevat tällä hetkellä. 
Eihän nuo meille sovi, mutta pidän sen aikaa että saan niihin loimen ja kudottua jotain. Varmistan että ovat kunnossa ja sitten mietin mitä niille teen.. voi kun olisi oma lämmin työtila... *huokaus*



Ihan pikkuisen olen tehnyt mosaiikkijuttujakin, tässä pari. Tuohon maljakkoon pitäsi laittaa valot sisälle, siinä näkyy vielä saumaustöhnää joten kuva ei ole paras mahdollinen.



Tänään olen ollut migreenin kourissa ja oikeastaan jo eilenkin. Kun vähän tokenin, tein kahdet nappikorvikset, "nappinapit" ja yhdet tuollaiset massasta tehdyt kokosin korvakoruiksi. Nappeja olisi vielä vaikka millä mitalla, olispa kiva vaikka jatkaa niiden parissa. Paitsi että nyt kiinnostaa ihan liian moni juttu, olis paras olla aloittamatta uusia..



Lopuksi Hilma laittaa terveiset luu suussa. Voikaahan hyvin ja kyllä se kevätkin sieltä kohta tulee. Naapurissakin oli jo lehmät ulkoilemassa ja navetan "tuoksut" tulvivat nenään. :D




tiistai 11. joulukuuta 2012

Kirjeitä

Tänään ei ole kuvia lisättäväksi, paitsi pari kirjettä jotka haluan tänne liittää. Olen kirjoittanut ne ystävälleni lapsena joka on säästänyt ne. Harmi ettei itselläni ole mitään kirjeitä tallessa vaikka kirjekavereita olikin todella paljon lapsuusvuosien aikana.



Muihin asioihin.. Nyt on työn alla mattoloimen saaminen puihin kudontakuntoon, vaikka into kutomiseen lopahtikin taas vähäksi aikaa ainakin. Intoa odotellessa löysin kaapista Novitan puro-lankaa ja neuloin hatun jonka heitin pesukoneeseen. Muuten tuli ihan ok, mutta vähän pieni korkeussuunnassa. Kaksi muutakin kokeilua on vielä työn alla, vaihdoin langan huopaseen välillä. Olen kerran huovuttanut koneessa lapaset huopasesta ja hyvin onnistui, siihen taisi olla ihan ohjekin. Aion yrittää hatun tekoa purosta niin kauan että onnistun, kunhan pääsen sitä ostamaan lisää. Jos jollakulla on kokemuksia tästä, kertokaahan. Kuvia tulee sitten kun saan jotain onnistumaan. 

Ykkössijalla on kuitenkin työkuvioiden miettiminen. Cv:n ja portfolion päivitys olisi tehtävä mahdollisimman pian. Ja jos hyvin käy, saatan löytää itseni vielä koulun penkiltäkin keväällä. Jos en niin töihin ainakin lähden, vaikka sitten työkkärin järjestämään "harjoitteluun". Vaikka olenkin menossa maailmalla jonkin verran, olen silti tullut niin mökkihöperöksi, että olen innostunut kirveen heiluttamisesta (polttopuita) ja pölyjen pyyhkimisestä. Eilen pesin jopa lattiat (tosin johtui siitä että kaadoin kahvit lattialle ja illalla vielä vesilasin..). Jotka minut tuntevat, tietävät ettei se ole normaalia (siivoaminen, ei tunarointi). 

Näin tärkeitä asioita tänään, blogin ulkopuolella voi miettiä sitten vakavampia asioita. Iloista päivää kaikille, huomenna on varmaankin taas paljon häitä tiedossa (121212).